9 клас

   Відповідно до програми, у 9-му класі ми познайомимося із такими творами Шевченка: "Причинна", «До Основ’яненка», «Сон» («У всякого своя доля…») (напам’ять фрагмент), «Кавказ», «І мертвим, і живим, і ненарожденним…» ((напам’ять фрагмент), «Катерина», «Наймичка», «У нашім раї на землі…», «Доля», «Росли укупочці, зросли…», «Ісаїя. Глава 35»

   Щедро тебе, Тарасе Григоровичу, обдарував Бог: ти і поет, і живописець, і скульптор та ще, виявляється і актор... Шкода, голубе мій, одного: що не обдарував він Тебе щастям
                                               А. Маєвський

  Український поет – автор "Кобзаря", драми «Назар Стодоля», російськомовних повістей; ідейний натхненник Києво-Мефодіївського товариства.
Художник – випускник Петербурзької академії мистецтв; автор чималої кількості олійних полотен, в тому числі портретів та автопортретів, акварелей, рисунків.
Офортист – академік гравюри: один із перших в тогочасній Російській імперії, автор багатьох офортів на класичні та власні сюжети.
Громадський діяч, просвітитель – своїм коштом склав та видав «Буквар» для недільних шкіл, планував видати також граматику, арифметику, географію; брав участь у підготовці першого номеру журналу «Основа»; популяризатор класичного мистецтва серед простого люду.
  Основоположник нової української літератури; втілив у поетичній формі норми народнорозмовної мови, котрі стали основою для створення української літературної мови.
Джерело Національний музей Тараса Шевченка

З проекту "Великі українці". "Тарас Шевченко

  Відповідно до програми, дев'ятикласник/дев'ятикласниця знає біографію поета; розуміє його життєвий подвиг в умовах підневільного становища нації в першій половині ХІХ ст., виразно читає поезію, коментує її ідейно-художній зміст, висловлює судження про необхідність свободи, національного визволення для  вільного розвитку особистості та побудови демократичного устрою; пояснює великий духовний імпульс, який подала діяльність Т. Шевченка в боротьбі за політичну незалежність і культурне збагачення України.

Про життя Шевченка можна прочитати у підручнику ( с.      ) або скориставшись джерелами інтернету, наприклад:
Публічна електронна бібліотека української літератури

   Перегляньте відео та створіть  конспект у формі ментальної карти

Основні періоди творчості Т. Г. Шевченка

І - 1838 – 1843 – ранній період
ІІ -  З 1843 р. до арешту 1847 р., який ще називають періодом «трьох літ»
ІІІ - 1847 – 1857 (засланський період)
ІV -творчість останніх років (з 1957 до 1861 р.)


  Упродовж багатьох років, десятиліть Тараса Шевченка намагалися чи то ідеалізувати, чи то демонізувати. Однак істина, як завжди, посередині, адже Шевченко, попри свою геніальність, був звичайним чоловіком: любив гарний одяг, хороше товариство,  був надзвичайно галантний з жінками і відрізнявся іронічністю в характері.

Завдання на час карантину!

Пропоную вам ознайомитись із дослідженням 10 стереотипів про Шевченка, які легко зруйнувати і створити буклет, у якому скористайтесь даною  інформацією.








З теорії літератури
  Думка як літературний жанр — поширений у романтичній поезії короткий ліричний вірш філософського елегійного характеру (близький до народної пісні), у думці переважають роздуми автора або ліричного героя про свою тяжку долю.
  До речі,  у «Кобзарі» Т. Шевченка є чотири поезії з назвою «Думка»: «Вітре буйний, вітре буйний!..», «Нащо мені чорні брови...», «Тече вода в синє море...» та «Тяжко-важко в світі жити...». Усі вони стали українськими народними піснями.

Рання творчість Шевченка


  «Причинна» — то перше його [Т. Шевченка] чаклунство. Це... неймовірна магія — світ музики у слові. Музика між словами — світ загадковий і невловимий, як сам феномен «Причинної» — завороженої дівчини, що розминулась із своєю долею.
                                                                                                                  Є. Сверстюк


  На с. 185 вашого підручника є висловлювання І.Дзюби щодо новаторства балад  молодого Т.Шевченка. Висловіть свої міркування.

Завдання на час карантину!

Опрацюйте матеріал підручника  с. 186-193 про історичну тему у ранній творчості Шевченка.
- Чому, на вашу думку, Т. Шевченко в ранньому періоді творчості постійно звертався до української історії козацької доби?
Прочитайте оцінку поеми "Гайдамаки", висловлену Б.Лепким. Висловіть свої думки.


Послання «До Основ’яненка» 

      Історична довідка

Після розгрому царськими військами Запорозької Січі з козаків, котрі не схотіли служити турецькому султанові й, покинувши Задунайську Січ, осіли між Південним Бугом та Дністром, у 1788 році, російський уряд сформував Чорноморське козацьке військо, яке через чотири роки було переведене на правий берег Кубані. У формуванні цього війська активну участь брав запорозький полковник Антін Головатий, якого обрано кошовим отаманом. Головатий був знайомий із сім’єю Федора Квітки, де знаходив і моральну підтримку, і матеріальну допомогу. У 1839 році Г. Квітка-Основ’яненка надрукував у журналі «Отечественные записки» нарис під назвою «Головатий».
  Прочитавши нарис, Шевченко зацікавився його історичною особою, мав намір намалювати його портрет, зробив навіть ескіз. До автора нарису він звернувся з посланням «До Основ’яненка». 

 Прочитайте послання «До Основ’яненка» 
- Зверніть увагу, про які власні труднощі зазначає Т. Шевченко для боротьби з ворогом? 
- Що розповідає Т. Шевченко про своє життя, настрій та переживання? Чим викликаний його сум? 
- З яким проханням звертається Тарас Григорович до Григорія Федоровича?  
 Кого, на ваш погляд, звинувачує поет у знищенні Запорозької Січі? 

     Виконайте запропоновані тестові завдання




«Україна - Сибір - Петербург» (подорожуємо з Шевченком за поемою "Сон")

Прочитайте поему "Сон"( "У всякого своя доля...")

   Із поеми "Сон»  вчимо напам’ять  уривок від слів  «У всякого своя доля…» до "Схаменіться:Усі на сім світі —І царята і старчата — Адамові діти".

Читаючи твір, запишіть у зошит образи-символи, які зустрічаються у поемі.
Із теорії літератури
У поемі «Сон» Т.Шевченко використав прийом контрасту (різкого протиставлення рис характеру, властивостей предметів чи явищ): чарівний пейзаж і страхітливі картини злигоднів покріпаченого народу.

Читаючи ІІ частину, випишіть цитати, які відображають Шевченкове бачення Сибіру.

Поміркуйте!
- Якою у вашій уяві постає картина засніженого Сибіру?
-        Чому Сибір автор називає домовиною, а засланців – мерцями?
-  Кого поет назвав «царем волі»? Підберіть опорну лексику для характеристики узагальнюючого образу декабриста.

Щоб умовно подорожувати Петербургом, пропоную створити  ланцюжок подій III частини і дібрати цитати до поданого плану
1.   Безкрає місто.
 2.  Зустріч із земляком перед царським палацом 
3. Опис царя і цариці
4.    Сцени «генерального мордобитія»  
5.  Прогулянка містом  
6. Біля пам’ятника Петру I
7.  Пісня білої птахи 
 8.  Біля сенату  
9.   Назад у палати. Цар після похмілля.
     Поміркуйте!
  - Як ви зрозуміли,   про яких «земляків з циновими ґудзиками» йдеться у творі?

  -        Як ви вважаєте, яке ставлення у поета до Петра I та Катерини II?


Лексична робота

Перед царським палацом герой поеми зустрічає «земляка» «з циновими ґудзиками»
Цинові ґудзики – цинкові, олов’яні. 





Поема "Кавказ"

  Пропоную вам подумки повернутися у 2014-й, на барикади. Адже саме напередодні святкування 200-ліття Шевченка, під час Революції гідності, він був найбільш цитованим автором.
   Шевченко-революціонер фізично не перебував на барикадах, але присутність Тараса Григоровича була помітною та відчутною: його слова були на щитах, його образ поряд із образами Лесі Українки та Івана Франка охороняв вулицю Грушевського
   
Поміркуйте, чому саме твори Шевченка захоплювали під час цих подій  учасників революції?
Як ви думаєте, що сприяло тому, що класик  вмить заговорив прозорими й актуальними в той період словами?
До 200-ліття саме на Майдані режисер Сергій Проскурня знімав короткі ролики, у яких діячі культури читали улюблені рядки класика. Серед інших «Кавказ» читав і Сергій Нігоян.
джерело

Прочитайте поему "Кавказ"
Читаючи, поміркуйте, якими ви побачили  у цій поемі народи Кавказу? (при бажанні можна створити гроно)



 
Виконайте тестові завдання 

    

       Євген Сверстюк про таїну Шевченкового Слова

 «Що більше я знайомився з Шевченком, то все глибше доходив висновку, що Шевченко є, в повному розумінні цього слова, національний пророк». Далі Євген Олександрович пояснив, що пророк – це не той, що передбачає майбутнє, не віщун, а той, що говорить глибокі істини народові, ті істини, що стосуються «і живих, і мертвих, і ненарожденних…». Він відкриває людям правду, піднімає дух народу, повертає народ до Бога. В цьому сенсі «Три літа» є книгою пророцтв, тому Шевченко завжди носив її з собою і не викинув на переправі, дізнавшись, що його мають заарештувати. І збірка стала головним звинуваченням щодо митця. 
1845 року, лише за одну осінь були створені найважливіші твори рукопису "Три літа": «Холодий яр», «Великий льох», «Єретик, «Кавказ», послання «І мертвим і живим…», «Псалми Давидові», «Три літа», «Заповіт». Цей рік Євген Сверстюк назвав роком високого сонця. Сила цих творів така, що всі покоління перебували під їхнім впливом.
 Збірка  "Три літа" – трагічний підсумок усього пережитого за останні три літа подорожей Україною. Це цикл поезій 1843 – 1845 років, названий за однойменним віршем.

  Послання «І мертвим, і живим, і ненарожденним...»

   «Дуже важливо, щоби поет розмовляв з народом тоді, коли народ його розуміє і чує" ( Євген Сверстюк)
  Послання «І мертвим, і живим, 
і ненарожденним...» - «скрижалі 

 буття  українського народу» 
                                 Євген Сверстюк
 
За біблійною легендою, на кам'яних плитах (скрижалях) були написані заповіді, які Бог дав Мойсееві на горі Синай. У переносному значенні "скрижалі" - заповіт, твір, насичений великими ідеями.

  Уперше поет прочитав послання своїм знайомим і друзям на літературному вечорі у В. В. Тарновського-старшого. У квітні — червні 1846 р., перебуваючи у Києві, Шевченко переписав твір з невідомого автографа до рукописної збірки «Три літа» з виправленнями в окремих рядках.


- Поміркуйте, який жанр літератури відображає прагнення автора прозового або поетичного твору у спілкуванні та вступу до дискусії?  
- Пригадайте, хто із відомих вам літераторів використовував цей жанр у своїй творчості і з якою метою? 
 
   У своєму посланні Шевченко як епіграф використав слова із Біблії: «Коли хто говорить: люблю Бога,а брата свого ненавидить – лжа то є…». 

  •  Після прочитання тексту твору (або прослуховування у виконанні Богдана Ступки) спробуйте зробити власний висновок: як біблійні слова перегукуються із змістом Шевченкового послання


І знову іменем Христовим ми оновим наш тихий рай ( Т.Шевченко).
Про стосунки поета з Богом і Біблією переконливо пише Б. Степанишин: «...Великий Кобзар, по суті, жодного разу не заперечив існування Бога. Є, правда, у "Кобзарі" кілька місць, де віра Шевченка в Бога ставиться залежно від долі розтерзаної, уярмленої Російською імперією України. Уже в "Заповіті" (творі, який у ХІХ-ХХ ст. використовували як національний гімн) поет лине "до самого Бога молитися", але за умови, що Той покарає ворогів пригнобленого українського народу... Фраза "А до того я не знаю Бога" є своєрідним художнім прийомом поета-романтика. Напевне, це ставлення до Бога людини, яка, споглядаючи тяжкі страждання свого народу, упала в розпач, і, оскільки на землі ніхто не чує і не рятує знедолених, поет посилає згорьовані думи до Бога, захисника зневажених...».
                                                               
 
  Напишіть есе на тему: «З чим звернувся б Тарас Шевченко до українців  в контексті 21 століття»

Немає коментарів:

Дописати коментар